Cugetari

Problema biletelor de tren gratuite pentru studenți și elevi la CFR

Subiectul biletelor gratuite de tren pentru studenți observ că este unul fierbinte, spun asta fiindcă împreună cu un bun prieten ne-am inflamat în seara aceasta.

El fiind nemulțumit de faptul că trebuie să plătească bilet la CFR și că uneori a avut și neșansa să meargă în picioare și nu pe distanțe scurte. Acuză CFR-ul că nu-și tratează corespunzător clienții care plătesc bilete. Este revoltat la propriu, în situații similare văzând dese ori și bătrâni.

Soluțiile ar fi în viziunea lui două:

1. Renunțarea acest beneficiu acordat studenților și elevilor (și un pic pe premisa noi nu am avut la vremea noastră, nu văd necesitatea). Oricum CFR e sărac de ce își permite să facă pomeni.

2. Prioritizarea importanței pasagerilor/ clienților în funcție de plata cash. Studenții pot să beneficieze, dar ca pasageri de calitatea 2…în picioare sau ce rămâne liber. Cum sunt acum clienții care plătesc dar ajung prea târziu și trebuie să accepte condițiile CFR.

Eu sunt de părere că aceste facilități, sunt și au fost bune mai ales până la apariția virusului. Trăim alte vremuri!

Exceptând situația actuală cu virusul SARS-COV-2, consider benefice aceste facilități fiindcă tinerii din ziua de azi au posibilitatea să descopere lumea. E drept că la tinerețe finanțele nu sunt cel mai mare atu, dar să zicem că au mai mult timp liber decât un angajat.

Mă gândesc așa. De ce să nu aibă șansa orice tânăr să poată să își descopere măcar țara? Să călătorești este despre a fi un om mai deschis către oameni, civilizație, cultură, socializare, educare, etc. Această practică putând aduce o valoare adăugată societății cu un cost redus, prin auto-educarea la nivel de individ. Călătoritul făcând parte în viziunea mea din procesul de dezvoltare personală.

Deci eu sunt pro facilități pentru tineri, chiar dacă nu mai beneficiez de ele de mult. Fiindcă indirect mă afectează în mod pozitiv în societate, și de ce nu poate direct peste ani fiindcă am copil (este bebeluș, deci nu vă gândiți că mă gândesc că ar putea fi beneficiar prea curând și mi-e teamă să nu piardă).

Revenind subiect trebuie să ne îndreptăm atenția către principiul cauză-efect.

Studenții nu au nici cea mai mică vină fiindcă pasagerii care își plătesc efectiv biletele nu au locuri în vagon!

Toată vina este a societății de stat CFR!

I-am atras atenția prietenului meu, că îi scapă faptul că pentru CFR atât studenții care au gratuitate la călătoria cu trenul la CFR cât și el ca client dar și bătrânii care își achită parțial sau integral călătoria cu trenul sunt egali.

CFR nu subvenționează călătoriile studenților!

Studenții nu plătesc biletele de tren! Dar CFR primește valoarea biletelor cu titlu gratuit pe care le primesc studenții pentru călătoria cu trenul.

Guvernul plătește din bugetul de stat echivalentul valorii acestor bilete gratuite, la valoarea lor integrală (sper că nu greșesc aici).

Studenții pentru CFR sunt echivalentul oricărui client/călător fiindcă CFR primește bani pe biletele de călătorie cu trenul de la stat.

De ce plătește Statul Român bilete gratuite pentru studenți, către CFR? Nu fiindcă iubește tinerii și fiindcă consideră că tinerii reprezintă viitorul! Asta este clar.

Statul Român consideră și pe bună dreptate că CFR, și nu cât compania în sine dar CFR se ocupă de mentenanța infrastructurii feroviare în România, reprezintă un obiectiv strategic: militar, logistic, etc.

CFR este o societate de stat. Când zici societate de stat în DEX( dicționarul explicativ al limbii române), ar trebui să găsești companie/firmă neperformantă!

CFR este o companie neperformantă!

Statul subvenționează în diferite moduri CFR, dar fiind o gaură neagră în bugetul de stat de 30 de ani. Nu discut acum de ce, fiindcă nu am dovezi să spun că s-a furat din interior bucată cu bucată.

Statul a căutat o soluție să mai bage niște bani în CFR, fiindcă băga dar ce zic băga pompa bani fără număr în CFR oricum, au voalat puțin de data asta că de fapt statul subvenționează studenții și elevii.

Prin mesajul “subvenționăm studenții și elevii”, nu s-ar deduce că subvenționăm defapt CFR. Fiindcă au umblat și la educație și oricum mulți n-am înțelege că oricum suntem analfabeți funcționali. Analfabeți funcționali= știm să citim dar nu înțelegem mesajele aluzive împachetate în spatele unor texte, adică nu știu să facă conexiuni în vreo direcție.

CFR acum 10 ani, ca și acum este aceeași societate neperformantă. Cine ar vrea să meargă cu CFR când prețul unui bilet întreg este aproape echivalentul consumului de carburant pentru un autovehicul personal cu 5 locuri? Prost să fii să ai mașină personală și să pleci la drum 2+un copil cu trenul că dai faliment. Dacă pleci 5 persoane din diferența de preț îți plătești și două nopți de cazare la pensiune.

Din această cauză CFR a pierdut în mod voit clienți în favoarea călătoriilor cu autocare, miniautocare sau chiar microbuze. Acum, ei nu chiar de acum ci de puțin timp, în favoarea companiilor feroviare particulare.

Management de clasa a 2-a, la școală nu la vagoanele CFR, plimbi o locomotivă 200 km (Galați – București și retur) cu maxim două vagoane. Costurile CFR ar fi aproximativ aceleași și dacă ar plimba locomotiva aia 4, 6 sau 10 vagoane.

Aici intervine reaua voință, că de prostie nu cred că e vorba, că sunt oameni cu facultate care au ajuns să managerieze lucrurile astea. CFR merge cu X pasageri (volum de pasageri), când ar putea să meargă cu 5 X și ar putea să ieftinească de 3 ori biletele și tot ar câștiga mai bine ca acum din bilete.

Dar dacă CFR ar suplimenta numărul de vagoane la garniturile de tren, lucru pe care nu-l face, ar rezolva problema prietenului meu dar și a majorității călătoriilor sau clienților CFR care merg în picioare pe banii lor. Fiindcă de ce nu, eu plătesc oricum bilet cel puțin dublu, fiindcă biletele studenților care sunt achitate de bugetul de stat către CFR Călători, tot din banii omului activ pe piața muncii o face.

CFR Călători este răspunzător direct de problema de a merge în picioare în trenul CFR-ului!

CFR nu suplimentează numărul de vagoane la garniturile de tren!

Noi vorbim de digitalizare, de blockchain, de inteligență artificială și CFR Călători, după mai bine de o sută de ani de la prima linie de cale ferată din țară noastră, nu vrea să știe că studenții pleacă vinerea din București către Galați, Brăila, Buzău, Ploiești și se întorc duminica.

Nu este prostie, clar, CFR Călători dă dovadă de rea voință. Nu își dorește să fie competitivă le piață în niciun mod, se complace în starea de societate etern falimentară fiindcă de ce nu sunt cu toții bugetari și greșesc dacă muncesc, fiindcă “timpul trece, leafa merge” este zicala de aur. Zic asta fiindcă tot prietenul meu s-a plâns că CFR nu are bani, nu are vagoane. Dar nici chef nu au angajații să scrie proiecte să atragă fonduri europene pentru a crea confort clienților/ pasagerilor dar și condiții de muncă mai bune colegiilor de le teren.

Revenind la contextul actual pandemic, mă întreb cum gestionează CFR distanțarea fizică în vagoane! Este vreo diferență, în afară de numărul oamenilor care au redus călătoriile neesențiale? Ceva vagoane în plus fiindcă SARS-COV-2?

Tagged , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *