Vapor parti componente

Foto via
O nava poate fi sectionata imaginar in mai multe segmente si regiuni, care au denumiri specifice domeniului naval. M-am gandit ca e bine sa le invatam impreuna, eu fiindca voi avea nevoie de ele iar voi pentru dezvoltarea cunostintelor personale in materie de cultura si nu numai.

1. Prova– reprezinta partea din fata a unei nave. Daca mai tineti minte celebra scena din Titanic cu Leonardo DiCaprio si Kate Winslet unde erau imbratisati, acea scena a fost filmata la prova navei. Se mai numeste si proră. Foto via, via.

2. Carena– reprezită partea exterioara a corpului navei care se afla in zona inferioara liniei de plutire, adica in zona imersa sau partea scufundata, a vaporului, in apa.

3. Ancora– este o piesa din otel, turnata, sau forjata, grea și rezistenta. Lasata pe fundul apei cu ajutorul unui lant sau cablu, asigura stationarea navei sau ambarcatiunii. Foto via

4. Babord– partea stanga a bordului. Mai celebru fiind termenul Tribord care reprezinta partea dreapta. Bordul navei este reprezentat de peretii laterali, stang si drept, al corpului navei cat si elementele de rezistenta sau elemente de osatura cum se spune in termeni de specialitate reprezentate de coaste si stringheri.

5.Elice– reprezinta mijlocul de propulsie a navei, in apa. Probabil o cunoasteti cu totii este folosita si la aeronave tot ca mijloc de propulsie doar ca functioneaza cu ajutorul altui fluid, nu apa ci aerul!

6. Pupa– reprezinta partea din spate a vasului. Exista expresia “Sa ai vant din pupa!”, fiindca pe vremuri velierele nu foarte performante nu se puteau deplasa in directia dorita decat daca aveau vant din pupa, adica din spate, de asta pierdeau ani de zile pe mari. In timp insa sistemele de vele au fost perfectionate si odata cu abordarea panzei de forma triunghiulara vasele se puteau deplasa chiar daca nu avea vant din pupa. Foto via

7. Cos-constructie pentru evacuarea fumului si gazelor produse prin ardere este folosit atat la nave, locuinte, centrale, cat si la masini( doar ca poarta numele de teava de esapament, insa sistemul de functionare este acelasi).

8.Castel central– reprezinta o structura situata pe toata latimea navei, el este ridicat deasupra compartimentului masini-caldari si ofera mediul pripice pentru conducerea navei( asigurand o vizibilitate maxima).

9. Puntea– reprezinta o platforma ce constituie invelisul superior al navei cat si un element de structura longitudinal, ea conferind si etansitate navei. Ea poate fi confectionata din tole din otel sau din dulapi de frasin,pin sau stejar. Pe o nava se gasesc mai multe denumiri de punti precum: puntea principala, puntea inferioada, puntea de comanda, puntea barcilor, puntea de navigatie, puntea compasului etalon, puntea de semnale.

Latest Comments
  1. Ionuţ

    Foarte frumoasă poza cu ancora. 🙂

    • admin

      doar ancora ti-a placut in tot articolul :D?

  2. coolnewz/Ratatouille

    ok, acu ia niste polistiren si construieste-l! 🙂

    • admin

      ca la navomodele?

  3. annitu

    Care- i faza cu apa ?:-s

    • admin

      adica la ce te referi… n-ai citi articolul
      http://pato.ro/2011/09/apa-aqua-water-egal-h20-sau-viata.html

      sau la ce se refera intrebarea ta despre apa?

      • annitu

        Păi, văd că ai făcut o categorie specială pentru APĂ… :-s postarea o citisem de ceva timp.

        • admin

          Ce pot sa zic… “sunt nebuuuuuuuuun!”
          sau doar vizionar, timpul va decide.

  4. Grig

    Să înţeleg că vrei să o iei pe urmele “marinarului”?

    • admin

      Nu :D… n-am treaba din asta, cred. Iar politica nici atat nu ma pasioneaza.

  5. Robi09

    Foarte interesant, de punte si pupa stiam :D.

    • admin

      Acum stii si de prova si de tribord, sper ca e un articol interesant.

  6. Zina

    Foarte interesant si frumos expus ! Frumoase si fotografiile. Eu una nu pre stiam termenii, ii banuiam pe unii, dar sigura nu eram, asa ca, multumesc ! Acum mi-e clar !
    Mi-a placut mult ca a fost ALTCEVA ! 🙂

    • admin

      am incercat sa expun si sa explic pe intelesul tuturor… si chiar o sa mai aprofundez pe cat se poate sa le tratez pe fiecare in parte fiindca sunt multe de spus.
      Nici macar n-am amintit de timona aka “volanul vaporului”

  7. Marycix

    Cine este de la Dunare iubeste si vapoarele! Mi se pare normal!

    • admin

      Asa s-ar zice dar sunt nascut la munte 😀

  8. Nice

    Niciodata nu mi-a fost clar ce inseamna pupa, babord si tribord. Mereu le-am confundat, articolul asta e binevenit. A facut putina lumina. 😀

  9. Colorbliss

    Wow, mi-a prins bine articolul, mi-am mai clarificat unele notiuni, caci in materie de vapoare sunt habarnista(desi filmele cu pirati imi plac 😛 )

    • admin

      Ma bucur ca n-am plictisit pe nimeni… acum nu stiu cate te intereseaza sau te pasioneaza domeniul, dar de acum inainte tot o sa intalnesti pe blogul meu astfel de articole.

  10. rus adina ioana

    Super mia folosit mult multumesc!!!!

    • Pato

      este o descriere foarte simplista…cea mai generala posibila, ma bucur ca ti-am putut fi de ajutor.
      Urmeaza dupa sesiune sa reiau treaba asta si sa explic pentru fiecare termen in parte mai mult si mai pe intelesul fiecaruia.

  11. andreea

    Salut! Foarte interesant articolul! Pentru ca esti priceput, am nevoie de o informatie pe care nu stiu un de s-o gasesc. Cum se traduce in limba romana crow’s nest, adica postul acela de observare din varful catargului, la corabiile mai vechi? Multmumesc!

    • Pato

      Cuibul corbului = post de observație situat în vârful catargului la anumite nave (de pescuit, de război etc.), în care stă marinarul de veghe.

      Deci s-ar traduce cam mot-a-mot!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: