ship

Santierul Naval din Mangalia la mana Guvernului Romaniei

Este cunoscut faptul ca situatia, probabil a celui mai mare santier de constructii navale din Romania, DMHI este una incerta de cateva luni

Ce reprezinta DMHI?

Daewoo Mangalia Heavy Industries, este o adevarata perla poate neapreciata la adevarata ei valoare in prezent datorita pozitiei sale geografice, a dimensiunilor impresionate, a facilitatilor deosebite(iesire la mare). Santierul naval din Mangalia este o societate pe actiuni organizata astfel 51% din actiuni apartinand grupului sud corean Daewoo(grup international care in domeniul constructiilor de nave trece prin dificultati financiare serioase, de cativa ani) 49% statul roman.

De ce exista interes din partea statului roman pentru aceasta facilitate?

1. Santierul in sine reprezinta un punct strategic, poate de siguranta nationala, tinand cont ca parte din el este destinat reparatiilor si mentenatei a navelor din dotarea Fortelor Navale Romane.
2. Industria grea in orice tara reprezinta un pilon important in economia acelei tari.
3. Zona Marii Negre va cunoaste, cel mai probabil in viitorul apropiat sau mai indepartat, o intensificare a dorintelor de dominatie geo-politica si din perspectiva dezvoltarii comerciale.

Ce implicare are statul roman in soarta Santierului Naval de la malul marii?

Statul Roman prin Guvernul Tudose si-a exprimat dreptul de preemtiune ceea ce a condus in prima faza la oprirea unei tranzactii pregatite in anul 2017, ce prevedea cedarea majoritatii de 51% de catre Daewoo catre grupul olandez Damen.

Cei mai multi au considerat inoportuna implicarea in aceasta directie a Guvernului Romaniei, mai ales ca prelungeste incertitudinea celor care lucreaza in acel santier. Multi profesionisti din domeniul naval, cu siguranta au parasit Santierul Daewoo din Mangalia dupa primele luni de incertitudine si un numar cred eu impresionat le-au urmat celor care au batatorit drumul spre occident, ori spre noul “boom” din Tulcea.
Ideea este ca per ansamblu societatea are de pierdut pe masura ce aceasta incertitudine se prelungeste. Cel mai mult sufera comunitatea locala!

Totusi acest pas gresit al Guvernului Romaniei, a creat prilejul aparitiei pe piata a unui nou competitor pentru titlul de cumparator al Santierului din Mangalia. Ultimele zvonuri sustin ca deja exista o intelegere intre guvern si firma cu actionariat italian Fincatieri. Ba mai mult ca cele 4 celebre fregate, sunt semnate in aceasta directie cu grupul italian.

In viziunea mea acest lucru este unul pozitiv si ma astept ca toti doritorii acestui santier cu prestigiu, in Europa si in lume, sa creeze contextul vanzarii in conditii oneste pentru cetatenii acestei tari, pentru comunitatea locala din Mangalia, pentru interesele Statului Romaniei si implicit spre beneficiul clientului.

Cum se poate intampla sa fie toate partile in castig?

Societatea moderna a condus in istorie economia de piata spre performante pozitive si inovare, iar cea mai buna solutie in aceasta situatie ar fi:”SISTEMUL DE LICITATIE”.

Guvernul Roman – va castiga un partener privat pe care se poate baza in perioada urmatoare. Va castiga increderea populatiei si a viitorilor investitori, prin corectitudinea cu care a gestionat aceasta situatie delicata.
Comunitatea locala – isi va consolida perspectivele pe termen mediu si lung (din punctul de vedere al locurilor de munca si a sigurantei financiare).
Castigatorul licitatiei – isi va putea pune in aplicare planurile de investitii si isi va consolida imaginea in fata competitorilor participanti la licitatie.

Sper ca aceasta situatie fara iesire sa ia sfarsit cat mai curand si m-as bucura ca aceasta solutie, care imi apartine sa ajunga la urechile persoanelor care au putere de decizie si macar sa o analizeze. Prima versiune a ideii am publicat-o ca articol pe Linkedin, in limba engleza, Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) and the Government of Romania.

Romanian shipbuilding

Daca v-a placut ideea si efortul depus in redactarea acestui articol va multumesc si va invit sa da-ti LIKE si SHARE!

Pentru cititorii obisnuiti ai blogului: sper sa nu va speriati dar cel mai probabil va veti obisnui si cu astfel de articole, v-am promis in ultima postare acest lucru!

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *