Nava spargator de gheata – Icebreaker ship

Ce este un spargator de gheata?
Nava spargator de gheata(eng. icebreaker ship) – este o nava special construita sau amenajata pentru spargerea ghetii compacte si a sloiurilor din porturi, de pe fluvii si mari, in vederea redeschiderii unor bazine si senale navigabile blocate, in lunile de inghet;
-este clasificata ca fiind o nava tehnica, care efectueaza servicii portuare si deserveste navigatiei;
-deseori navele care au abilitatea de spargatoare de gheata, pentru a mari eficienta de exploatare, pot fi folosite pentru diverse sarcini: remocare, salvare de vieti omenesti, stingere de incendii, aprovizionare etc.

Caracteristici speciale:
-Etrava navei in special este intarita,
-Coca navei trebuie sa fie foarte rezistenta pentru a tine piept rezistentei “banchizei de gheata”;
-Are o forma si un design special creat pentru aceasta activitate, navele conventionale fiind incapabile de a efectua astfel de sarcini.
-Corpul navei trebuie sa fie construit dintr-un otel foarte rezistent atat la fortele pe cale le intalneste la contactul cu gheata cat si la temperaturile scazute.
-Nava trebuie sa dispuna de o forta si putere considerabile pentru a putea inainta spargand gheata si pentru a nu ramane prizoniera intre sloiuri. Pentru a asigura energia necesara in timp s-a trecut de la motorul diesel la cel nuclear, astfel in 1957 a fost construit primul spargator de gheata cu propulsie nucleara, NS Lenin.
-Elicele si tancurile de balast sunt proiectate in asa fel incat sa nu fie afectate de gheata. Elicele fiind protejate de un invelis.

Cum functioneaza o nava spargator de gheata?
Nava este special creata pentru aceasta activitate, astfel contrar aparentelor nava nu intra frontal in banchiza de gheata spargandu-o cu forta bruta, ci intr-un fel o pacaleste. Prova navei are o forma care ii permite sa urce pe banchiza de gheata si sub greutatea considerabila a navei gheata se sparge(actiune gravitationala), lasand in urma sa un senal navigabil(canal). Astfel se actioneaza cu cap impotriva naturii puterii naturii, nu cu forta bruta!
Prova de spargator de gheata se mai numeste si prova Maier.

spargator de gheata
Foto vedere din tribord a unui proiect de spargator de gheata, apartinand firmei STX.

Cel mai mare spargator de gheata din Romania, se numeste Perseus (Ex “Albatrosul”) si a fost pus la munca serioasa in aceasta iarna, voi scrie in curand un articol despre el fiindca se afla ancorat de obicei la Galati. Am avut ocazia, in toamna anului trecut, sa urc la bordul sau.

Latest Comments
  1. Bogdan

    Perseus ma gandesc ca nu are propulsie nucleara ๐Ÿ™‚

    • Pato

      Foarte adevarat, Perseus are un motor diesel… dar consuma de rupe 50 de tone de motorina parca la o zi de mars, sper sa nu gafez dar cam atat am inteles eu(o sa ma documentez). Enorm!

      • Bogdan

        Stii cumva in proprietatea cui este nava?

        • Pato

          Administratia fluviala galati, parca. Intr-un fel apartine de statul roman ( dar nu sunt sigur)! Cand am sa scriu articolul am sa ma interesez sa nu spun prostii.

          • Bogdan

            ok, asteptam articolul

      • Andrei

        consuma 450 kg motorina / ora in mars si 12 kg de motorina in stationare

  2. Nice

    Fascinante explicatii, Pato. ๐Ÿ˜€ Mi-ar placea sa vad un spargator de gheata in actiune. ๐Ÿ™‚ Live, evident, nu pe youtube. ๐Ÿ˜›

    • Pato

      Live n-am avut nici eu sansa, dar sunt sigur ca voi avea :). Inca o data sper ca am explicat pe intelesul tuturor… nu sunt tocmai termeni de specialitate fiindca ma intereseaza sa inteleaga toata lumea( o sa reiau termeni precum “etrava” si altii mai dubiosi in articole viitoare)

  3. Robert Stancu

    Da nu e neaparat nevoie de un icebreaker. Te urci pe un munte si arunci pietroi mai mari decat tine. Se sparge gheata.

    • Pato

      Pe Dunare ce faci? sa asiguri mobilitatea navelor fluviale? fiindca daca ele stau pe loc inseamna pierderi…

  4. d-petre

    Bune informatiile despre spargator.
    off topic
    Vasul Borcea a supravietuit inghetului ?

    • Pato

      N-am fost la faleza de ceva vreme dar nu cred ca avea ce sa pateasca ๐Ÿ™‚

  5. GR

    Dragi prieteni, sunt incintat de interesul vostru pentru nave, cu atit mai mult cu cit este vorba de nave ce au o anumita specializare!
    Referitor la navele spargatoare de gheata, vreu sa va spun ca nava remorcher PERSEUS are ca zona de navigatie doar Dunarea Maritima (Galati-Sulina) si zona maritima. Pentru Dunare, SINGURA NAVA existenta in Romania care poate efectua o astfel de activitate, este nava salvator GOLIAT, cu o putere de 4.800 cp.
    Din pacate, autoritatile noastre nu utilizeaza nava, nu aloca fondurile necesare activitatii de salvare/ecologizare pe Dunare, in ciuda faptului ca exista Fonduri Europene si o nava specializata pentru salvare, spargere de gheata, depoluare si stingere incendiilor, de generatie noua (an constructie 1997), oficial autorizata pentru astfel de activitati.
    In anii trecuti, nava a actionat si spart gheata in zona Giurgiu si Hidroelectrica Portile de fier, cu rezultate excelente.
    Daca aveti curiozitatea de a vedea nava, actualmente se afla in Drobete Tr. Severin. Cred ca merita o vizita!

    • Pato

      Multumesc pentru informatii, nu stiu daca am disponibilitatea financiara si nici timp pentru a ajunge la Severin…urmeaza o sesiune in curand, dar cine stie poate o sa se iveasca vreo oportunitate pentru a o vizitat si de ce nu a face niste fotografii si un articol despre ea.

  6. dragusel

    Perseus are 2 masini pas,7500 cp oficial,mai are cativa,e facut la braila;ca nave sora sunt la constanta cu mici diferente;daca vreti consumul efectiv va spun dar cert e ca e o nava depasita de cum a fost lansata

    • Pato

      Multumesc pentru detalii… poti totusi sa-mi spui cat consuma ca sa imi pot face o idee asupra unei zile de mars. Banuiesc ca undeva la 5000 de euro, cel putin.

      • Dragusel

        Am un coleg in galati care a i-a facut receptia,stie bine vaporu,cum ma gasesc cu el ai toate informatiile

        • Pato

          Ok, multumesc! Te mai astept pe blog… am sa mai scriu despre domeniul naval. Saptamana asta chiar am sa public lansarea primei nave PSV, destinata industriei offshore lansate la Galati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: