Ce este un catamaran?

Ce este un catamaran?
Catamaranul este o nava sau ambarcatiune de tip multi-corp, mai exact ea are 2 corpuri imerse identice sau “gemene”(in engleza se foloseste termenul “twin-hulls”), ce sunt unite printr-o structura de baza, un fel de cadru rigid. Ce este o nava am lamurit, intr-un articol mai vechi!
Forma de catamaran poate fi luata atat de ambarcatiuni mici de agrement, dar si de nave cu un tonaj destul de mare…ele putand folosi atat forta vantului(veliere) si/sau pot fi propulsate cu ajutorul puterii dezvoltate de un motor.

Pentru a va familiariza mai repede si pentru a intelege ce am vrut sa zic, nava din fotografia de mai jos sa stiti ca este un catamaran!

catamaran
sursa foto:freeimageslive.co.uk

Cuvantul catamaran provine din termenul “Kattumaram”, care s-ar traduce “lemn legat” in dialectul Tamil.
Cel mai primitiv “proiect de catamaran” il constituie modelul de canoe ce are legat intr-un bord la o anumita distanta, printr-un cadru rigid, un dispozitiv ce joaca rolul de flotor si ajuta la stabilitatea ambarcatiunii, precum in imaginea de mai jos:

canoe stil catamaran
Sursa: commons.wikimedia.org “Hawaiian canoe”

Catamaranele au fost introduse relativ recent in procesul de proiectare navala, atat pentru agrement, sport dar si pentru trasport de pasageri.

Navele catamaran ferryboat, de mare viteza, au aparut la inceputul anilor ’70 in nordul europei, mai exact in Norvegia pentru a face legatura rapid si sigur intre porturile ce brazdeaza tarmurile tarii fiordurilor.

Catamaran ferry
sursa foto: http://karenfranalaska.blogspot.ro

Avantajele unei nave catamaran sunt:
1. Confortul pasagerilor la bordul unui navei este sporit, deoarce acceleratiile sunt mai mici;
2. Catamaranele pot naviga in ape mai putin adanci, datorita pescajului “distribuit” mai mic;
3. Spatiul destinat pasagerilor este mai generos intr-un catamaran, fiind si mai usor de amenajat de catre arhitectii navali;
4. Caracteristica navelor, de acest tip, ar fi ca sunt nave de viteza;
5. Catamaranele au o stabilitate ridicata in valuri pe toate directiile, se crede ca sunt greu de scufundat.

In proiectarea unui catamaran se are in vedere studiul “distantei optime” dintre cele doua corpuri scufundate, care creaza un sistem de val propriu si poate afecta structura de rezistenta dar si creste considerabil rezistenta la inaintare a navei, asta fiind o observatie specifica navelor multicorp.

Latest Comments
  1. Lucian

    O croaziera ceva pe un catamaran?

    • Pato

      De ce nu, se poate…bani sa fie!

  2. Dragusel

    bacurile sunt clasa catamaran,cele cu 2 chile;veliere sunt si cu 3

    • Pato

      Nu toate bacurile Dragusel…da cel de la Galati este, insa la noi la braila, cel din oras este un simplu ponton impins de un “vaporas”, nici macar impingator nu e :D…cred ca e o solutie improvizata.

      Am sa merg intr-o zi sa fotografiez atat bacul din Braila( nu cele de la Smardan), cat si pe cel din Galati.

  3. Dragusel

    Te inseli :P;oltisorl,chiciu,cele mici;vb de cele de trecera smardan-braila;astea sune ale romnav,mai sunt inca 2 mici cu 2 chile,danub trans,si mai are o pluta,asa se numesc,care e impinsa de un impingatot mic,condor sau comandor;ce spui tu sunt la trecerea in IMB,alea sunt plute impinde de remorcher/impingator sau BM,pasager/remorcher reclasificate

    • Pato

      Pai nu ma refeream de cele de la Smardan, am precizat in paranteza. La asta ma refer click aici

  4. Gigel

    Un articol de pe urma caruia am capat cunostinte noi…frumos articol

    • Pato

      Ma bucur, pentru asta l-am scris 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: