apa

Lansare spectaculoasa de nava la apa pe santierul Damen Galati

Saptamana trecuta am fost si eu la prima mea lansare de nava, o necunoscuta… nu avea nume.

Astazi 9.12.2011 a fost lansata o noua nava:

Eu n-am avut timpul fizic disponibil pentru a ajunge la lansare, insa cineva a filmat evenimentul si la publicat pe youtube.

O filmare din pupa navei Angola:

Filmare din prova navei Angola:

Impresionant, nu?
La un moment dat dintr-un anumit unghi nava pare ca se rastoarna… nu seamna deloc aceasta lansare cu cea a vrachierului la care am participat eu la Galati.

Imi pare rau ca n-am putut sa asist si eu!

Tagged , , , , , , , , ,

57 thoughts on “Lansare spectaculoasa de nava la apa pe santierul Damen Galati

    1. Ana, imi pare rau sa-ti zic dar e una si aceeasi nava… una si aceeasi lansare, doar ca a fost filmata din fata(prova navei) si din spate (pupa navei).
      Poti sa mai vezi una la care am asistat si eu saptamana trecuta daca urmaresti linkul din articol!

  1. Nu am mai vazut pana acum asa ceva, dar intr-adevar spectaculos. Nu ma asteptam ca o nava sa fie lansata la apa asa de repede, eu aveam impresia ca se va deplasa putin cate putin pentru a nu avaria nava, dar se pare ca era doar o presupunere de-a mea.

    1. Sunt unele si mai spectaculoase, pe la alte santiere din lume! am pus eu un clip tot de pe youtube pe blog…
      Iar la cea cu o saptamana in urma, tot la acelasi santier, dar alt tip de nava a fost lansata tot la fel dar datorita formelor mai pline n-a fost asa de spectaculoasa lansarea!

  2. la un moment dat am crezut ca o ia la vale direct in apa sa se rastoarne dar clar nu avea cum sa se intemple asa ceva…

    1. sunt calculate aceste lansari, insa exista si posiblitatea sa se rastoarne… acum nu stiu daca sa se si scufunde fiindca sunt etanse…

  3. Incet, incet si devenim si noi pe langa tine specialisti in…nave. Abunda blogul tau in detalii tehnice si clipuri elocvente. ๐Ÿ˜›

    1. o sa dau test, atunci! macar sa stiti partile principale ale unei nave: pupa, prova, tribord, babord!

  4. Super tare.. Eu am asistat si fizic la lansarea unui ”Jumbo”, un petrolier imens pe care am si lucrat.. Cred ca am mai povestit pe aici.. Prima data cand asisti la asa ceva ai impresia asta : Sa moara masa.. ASTA SE RASTOARNA 100%

    Nava la care am lucrat cred ca era de 3 ori mai mai lung decat asta si de doua ori mai inalt.. Superb oricum.. e un sentiment unic sa stii ca la gigantul ala ai lucrat si tu, putin acolo..

    1. Ne-ai mai povestit! dar niciodata nu ne plictisim de asemenea povesti… din pacate eu n-am fost acolo fiindca trebuia sa fiu la facultate.

  5. din orice unghi opare ca se rastoarna :)) Auzi, dar nu se poate intimpla chiar sa se rastoarne? Ma gindesc ca daca nu calculeaza bine unghiul sau/si viteza, nu-i exclus cind se inclina sa ia o gura de apa. Ceva mai mare …

    1. Nava este etansa… ca un submarin… teoretic(din cunostintele mele) se poate rasturna… dar nu si scufunda. Asa ca, cu ajutorul unei macarale ar putea sa o puna iar pe linia corecta de plutire, acum cazurile astea nu sunt dorite fiindca se cheltuie bani in plus si sunt sanse mari ca partea superioara a vasului sa sufere avarii ce vor implica reparatii( costuri marite), care nu-s dorite!

      1. aha, merci! ma gindeam ca daca intra apa pe partea de sus, adica pe punte cum ar veni, atunci se scurge in cala etc … Dar probabil ca trebuie sa intre foarte multa apa ca sa se intimple asa ceva!

      2. Etansa pe dracu` ,dac a intrat apa in sala masinii poti sa o arunci la gunoi,mai bine faci alta.

    2. Se poate rasturna numai in cazul in care a existat o eroare de proiectare. E unul din momentele in care inginerii proiectanti isi dau seama daca au facut treaba buna sau nu. Asta din ce am auzit pe santier de la maistri.. ingineri.. bla bla bla.. ๐Ÿ˜€

      1. Am vorbit cu o doamna profesor la facultate si mi-a confirmat, ca acum vreo 2 ani s-ar fi rasturnat o nava la care manager de proiect a fost un profesor mai invarsta de la noi de la facultate, deci se pot rasturna navele… insa au reusit sa o repuna in conditii normale cumva, fireste ca au existat pierderi materiale… fiindca au existat in partea superioara a navei avarii produse de forta impactului.
        Astfel de evenimente nu sunt dorite fiindca se imprima in costul general al navei…in profitul celor care construiesc nava.

  6. inclinarea navei de zici ca se rastoarna nu a fost din cauza faptul ca a luat viteza si alte chestii. uita ti tot ce credeati. s a inclinat pentru ca nu au fost inchise/deschise niste anumite valvule din tancurile de balast(apa) care echilibreaza nava. a fost o greseala umana.

    1. multumim pentru informatii :), dar de unde stii? Lucrezi la Damen, s-a facut vreo ancheta interna?

    2. nu a fost greseala umana.era apa prea scazuta si a prins viteza.cu valvulele este alta poveste.nu mai posta daca nu stii sigur ceva

    3. Daca era prost balastata nava ,ramanea inclinata si pe apa dupa lansare,dar daca s-a indreptat inseamna ca a fost bine balastata.

  7. lucrez acolo. nu s a facut o ancheta interna cu dat afara si alte chestii. doar o constatare. sansele sa se rastoarne chiar si la o greseala umana sunt de 1.2%

    1. Pai n-avea de ce sa dea afara, poate nici daca se rasturna… poate o sa ajung si eu sa muncesc acolo, momentan sunt student la nave :).

    2. S-a rasturnat odata un remorcher care era balastat gresit din ordinul domnului director(actual) Dobre , pe atunci director tehnic. Erau sa moara cativa oameni. Contra balastul de pe punte (greutati) a alunecat din cauza inclinatiei navei si a s-a rasturnat remorcherul. Norocul ca a fost lansarea in docul uscat al santierului.

  8. ptr EU.nu mai vorbi daca nu stii!
    ce treaba au valvulele la lansare?ele au rolul lor dupa lansare.apa scazuta a avut rolul cel mai important!

    1. Si dumneavoastra lucrati pe santierul Damen? Eu nu stiu, trebuie sa va dau crezare ori dumneavoastra ori, domnului care a lansat prima ipoteza…Mai dureaza pana o sa am eu propriile ipoteze, opinii. Trebuie sa mai citesc, sa invat si sa vad multe in domeniul naval.

      1. da lucrez la Damen.si “intamplator”lucrez la instalatiile de pe nava si cam stiu ce rol au valvulele pe o nava!

          1. explicatiile nu erau pentru dumneavoastra!ci pentru altcineva!ma bucur ca va intereseaza domeniul naval!

  9. la o inclinare a navei, cine o aduce pe linie dreapta? cumva apa din tancurile de balast? si daca cineva nu opreste apa sa se duca din stanga in dreapta(cum ar fi o armatura sau niste valvule)…nu cumva se concentreaza mai multa cantitate de apa intr o parte…?si atunci apare inclinarea asa de mare…aia cu dunarea scazuta este pentru viata-libera…chiar daca e scazuta, tancul de balast trebuie sa isi faca functia. vrei sa zici ca daca te loveste un val mai mare…si te inclini zici ca-i de vina valul? sau mizezi pe balast sa te redreseze cat mai repede si sa opuna rezistenta? daca esti tubulator de meserie te inteleg. daca esti corpist, ma dezamagesti

    1. Sincer are logica ce spui, tind sa-ti dau dreptate… adica daca tancurile de la tribord au luat apa…dar totusi ce treaba are cu lansarea, ca ma gandesc ca erau goale cand a fost lansata, iar in momentul cand a intrat la apa faptul ca erau sau nu deschise valvele acelea ma gandesc ca n-ar fi trebuit sa afecteze fix in alea 5-15 secunde. Tancurile erau goale nu? Adica atunci cand se lanseaza o nava, tancurile de balast sunt pline? Sau goale, in gandul meu ar trebui sa fie pline ca daca corpul n-are o greutate destul de mare, stabilitatea scade!

  10. PS: daca este de la apa…imi explici si mie de ce statea nava inclinata spre dreapta cand era trasa la mal(dupa lansare)?

  11. http://www.youtube.com/watch?v=4jC_gDvcTkY daca te uiti atent la sfarsitul filmarii ai sa vezi cum se inclina spre dreapta…imi pare rau ca nu am facut poza din pupa trasa la mal sa vezi. nu incerc sa dicreditez pe nimeni dar asta este adevarul. daca unii cred altceva este parerea lor si o respect, insa cred eu ca am adus suficiente argumente.

  12. tancurile nu sunt goale. se fac simulari de lansare pentru a vedea ce cantitate de apa sa bage in tanc pentru a avea o lansare perfecta..si totusi astept raspuns la intrebare…

    1. in acest caz tind sa cred ca aici a fost problema, bine parerea mea de nespecialist… adica niste valve inchise sau deschise nu si-ar fi facut efectul asa repede… e vorba de secunde! Probabil n-a fost calculata corect distributia apei in tancurile de balast! Repet nu-s specialist, dar imi doresc sa devin .

  13. distributia a fost calculata corect. dar nu trebuie sa faci ceva ca sa eviti sa treaca apa dintr o parte in alta? cum ar fi sa ai una inchisa…sau alta deschisa…ca sa nu ii dai voie sa treaca dincolo de gard si sa iti faca functia? cum ar fi sa redreseze nava…

    1. Ma depaseste momentan, fiindca nu stiu cum sunt dispuse nici tancurile de balast la o astfel de nava si nici ce rol au valvele acelea, si ce leaga…o sa evit sa-mi mai dau cu pararea, pana nu invat.

  14. Tare de tot! Pato mie sa imi spui te rog care este motivul pentru care suna goarnele alea (poate vreo superstitie ceva) si ce Doamne iarta-ma striga nenea ala la portavoce? ๐Ÿ™‚

  15. EO SUPER TARE LANSARE SPECTACULOASA LA DAMEN GALATI AM ASISTAT LA FATA LOCULUI LA MULTE LANSARI PENTRU CA AM LUCRAT LA DAMEN GALATI DIN ANUL 1997 PรฌNAN ANUL 2008 รฌMI PLAC TOATE FILMARILE

  16. nenea ala striga la portavoce ca sa se sicronizeze taierea paramelor in acelasi timp si la pupa si la prova ,altfel nava ar pleca inclinata cu tot cu sanii

  17. e o mare prostie cu valvulele alea .inca din priect se cunoaste greutatea navei,de asta se spune tone tdw pentru ca are calculata greutatea tuturor pieselor componente.cand este apa scazuta isi ia viteza mare la lansare.cand s a rasturnat ala in doc era pescador si avea comanda din aluminiu ,care a fost sparta de contragreutatile puse in prova,atunci l a ridicat cu metalna si cu perne de aer

  18. goarnele alea care suna sant de la navele din apropiere care ii fac un fel de primire noii nave care a fost lansata la apa

  19. am lucrat acolo ,dar s au facut niste detasari la alte sectii.,niste magarii,care m au facut pana la urma sa renunt la locul de munca de acolo.au ramas unii care nu stiau nici sa masoare cu ruleta sau ce e ala plan diametral.la doua luni de la angajare ma lasa mesterul singur la vapor sa trasez dupa plan .dar navele imi raman la inima .cunosc navele la care am lucrat cu ochii inchisi

  20. la multi ani navalistilor de la damen si celor de pe acest .site.sant placut surprins ca mai sunt persoane interesate de acest subiect.este ceva senzational o lansare ,doar pe viu simti toate emotiile.

  21. as dori sa aflu daca mai intra si persoane care lucreaza la damen la lacatuserie navala daca stoica andone ,nacu teodor si david chirila mai lucreaza inca in santier

  22. pt bogdan, la lansare se striga la portavoce ;prova gata,pupa gata, sus topoarele,taiati paramele.daca saniile nu pleaca se striga vira cricurile ,cele care ajuta sa miste saniile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *